Til jeres orientering.

Hej Lone,

Tak for din henvendelse.

Ændringerne af busruterne, som er gældende fra august 2014, er i stor udstrækning sket på baggrund af de høringssvar, som vi fik i forbindelse med den offentlige høring, som vi havde ude i november 2013. Denne høring var både annonceret i de lokale aviser samt på kommunens hjemmeside.

Efterfølgende foregik en meget tidspresset proces i tæt samarbejde med Sydtrafik om hvilke af de indkommende forslag, som kunne imødekommes samt hvilke mindre forbedringer, der ellers kunne forbedre bustrafikken i Fredericia Kommune. Kommunen havde deadline for bestilling af ændringerne til bustrafikken i december 2013. De endelige forslag blev i marts 2014 indstillet til By- og Teknikudvalget og blev godkendt. Den korte tidshorisont fra det endelige forslag lå klar til beslutningen i By- og Teknikudvalget har medført, at der ikke var mulighed for yderligere høring af borgerne om de endelige forslag.

I forbindelse med vurderingen af ændringer har vi haft stor fokus på at højne bustrafikken internt i kommunen og få bussen til at køre de steder, hvor vi kunne se, at der var et større passagergrundlag. De steder, hvor der er sket ruteændringer har vi benyttet passagertællinger, som grundlag.

I Fredericia Kommune har det siden sidste ændringer i bustrafikken i 2011 været en tilbagevendende problemstilling, at busserne ikke mødtes på banegården, så det f.eks. er muligt at komme fra Taulov, Pjedsted eller Trelde til uddannelsesinstitutioner i Erritsø. Det var derfor en vigtig faktor i forbindelse med de nuværende ændringer, at busserne kunne mødes på banegården. Fra august 2014 vil busserne mødes, dog med undtagelse af rute 2, som ud fra bussernes vognløb ikke kunne ændres. Det at få bustrafikken til at passe sammen er et meget stort puslespil, som ikke altid kan gå op. Vi har brugt megen tid på at finde den bedste løsning.

Vi er bevidste om, at ændringer ikke er til gavn for alle, og at vi derved kan miste nogle passagerer enkelte steder, men den samlede vurdering af de nye tiltag er, at det vil skabe en passagerfremgang på længere sigt.

Med hensyn til at få busserne til at mødes med togene på banegården, så har det primære fokus været, at det kunne lade sig gøre i morgentimerne på vej til arbejde. Derudover har der været fokus på at få en afgang fra Aarhus, København og Esbjerg til at passe med busserne om eftermiddagen. Dette er opnået bedst muligt med Intercitytog fra Aarhus og København og med regionaltoget fra Esbjerg.

Fredericia Kommune har ingen indflydelse på togenes afgang, som DSB kan ændre hvert år i december. Derfor har fokus været rettet mod kommunens interne bussystem således, at der sikres en optimal koordinering af bybusserne i Fredericia.

Vi er på nuværende tidspunkt i gang med at undersøge, hvorfor minuttallene ved banegården ikke er ens i hverdage og weekend, da vi har bestilt en ensartet køreplan.

Fredericia Kommune er ikke bestiller på busrute 105, da denne bestilles af Region Syddanmark. Vi har derfor ikke indflydelse på, hvordan eller på hvilke minuttal denne rute kører. Som du selv skriver, er der varierende minuttal hen over døgnet, ligesom der er på andre regionalruter, som kører gennem Fredericia Kommune, og derfor er det ikke muligt at tilpasse bussernes køreplan efter disse. I stedet vil det være muligt at skifte fra rute 5 til rute 3, hvis passagerne skal til Erritsø. Hvis passagerne skal videre mod Fyn kan tog og bus 105 benyttes med ventetider. Vi har spurgt Sydtrafik, hvorfor tiderne for rute 105 er blevet ændret, så de nu ikke passer med bybusserne i Fredericia og påpeget overfor Sydtrafik, at koordineringen med ruter, som afhænger af hinanden, er vigtig. Svaret fra Sydtrafik er, at rute 105 er tilpasset regionaltoge til Fredericia og Middelfart stationer og det ikke er vurderet at være et problem for bybuspassagerne at nå at skifte til rute 105 selvom minuttallet er 27 uden for myldretiden.

Kommunen er i gang med en større analyse af den kollektive trafik, i den forbindelse vil vi gerne i dialog med borgere, der har interesse i den kollektive trafik. Vi håber derfor, at du vil bidrage med din viden om behovet i Jeres lokalsamfund. Har du yderligere spørgsmål eller kommentarer til busændringerne kan du kontakte undertegnede.

Venlig hilsen

Maja Meldgaard Grøndberg
Trafikplanlægger
Team Vej & Park