Beboerforeningen har sendt følgende klage til forvaltningen i Fredericia Kommune.

Som en forening der repræsenterer et bysamfund på godt 1000 beboere, forventer Bredstrup-Pjedsted Beboerforening at blive hørt når der sker ændringer i buskøreplanen.

Det er, formoder vi, i alles interesse, at buskøreplanerne tilgodeser så mange som muligt. Og da vi har fingeren på pulsen med hensyn til transport til og fra vort lokalområde, vil vi være en god sparingspartner for trafikplanlæggerne. 

Vi vil fremover gerne kontaktes direkte og i god tid når der er høringer eller køreplansændringer. Vi vil ikke kun informeres om at der kommer ændringer, men også helt ned på detaljeniveau oplyses om, hvad ændringerne går ud på. Selv små justeringer af køreplanen kan have meget store konsekvenser for mange brugere, og derfor bør sådanne ændringer sendes til endelig kommentering hos større aktører som os. Jeg formoder at de øvrige beboerforeninger i lokalsamfundene i Fredericia kommune føler samme behov.   

Var vi blevet spurgt om hvad vi sagde til at afgangstiderne på hverdage blev justeret så der er afgang 10 min før, ville vi have sat os ned og analyseret fordelene og ulemperne for vore beboere. Det har vi så gjort nu her i 11 time. Vi kan se at ændringerne giver fordele for visse pendlere, men at der er ulemper for andre pendlere.

Når man ser indstillingen til byrådsmødet 11. marts 2014 kan vi læse, at passagererne i rute 5 skulle få bedre køreplaner i forhold til koordinering med den øvrige bustrafik og togtrafik. Dette er ikke korrekt! 

Når man som os i Bredstrup-Pjedsted kun har timedrift er vi meget sårbare med hensyn til forbindelser på Fredericia St.
Vi er mest sårbare med hensyn til forbindelser  ”på vej hjem” til lokalsamfundet, da vi skal vente op til 1 time, hvis togankomst ikke passer med busafgang.
Den anden vej – forbindelser på banegården ”ud i verden” -  er ikke helt så problematisk, da der er flere afgange at kompensere med.
Vi håber at I fremover vil have det i tankerne, når i justerer minuttallene for busafgange. 

Analysen viser at køreplansændringen bl.a. medfører følgende forringede forbindelser ”på vej hjem” fra banegården med bybus 5 (afgang fra banegården minuttal 30 -  tidligere minuttal 39):

o   Lyntog fra KBH – ankomst minuttal 36 – bussen kan nu ikke nås. Ventetid på 54 min på næste bus.
o   Lyntog fra Århus - ankomst minuttal 29 – bussen kan nu ikke nås. Ventetid på 1 time på næste bus.
o   Regionaltog fra Kolding/Esbjerg – ankomst minuttal 26  bussen kan nu kun nås, hvis toget ankommer rettidig og man løber stærkt. - Ventetid på 1 time.  
o   Regionaltog fra Odense – ankomst 15.27 – bussen kan nu kun nås, hvis toget ankommer rettidig og man løber stærkt. Ventetid på 1 time. 

Vi undrer os også over, at minuttal for afgang fra Fredericia Banegård ikke er ens på hverdage og i weekenden. Det er noget rod!! En af fordelene for os ved at gå over til bybus fremfor en ”skræddersyet” bus som tidligere er, at der er afgang på bestemt klokkeslet. Det er nemt for brugerne at huske, og gør den enkeltes transport lettere at planlægge.  

Med venlig hilsen
Lone Herbst Nørgaard
Bredstrup-Pjedsted Beboerforening. 

Klagen er desuden sendt som kopi til By- og Teknikudvalget med følgende tilføjelse:

Til By- og Teknikudvalget

Til jeres orientering kan jeg oplyse, at jeg i går sendte vedlagt ”klage” via vores kontaktperson i Fredericia Kommune. 

Det er meget beklageligt at vi ikke blev taget med på råd da man besluttede at ændre på afgangstiderne for bybusserne.  

Det undrer os meget at der i indstillingen fra forvaltningen står   
det forventes ligeledes, at der på sigt vil ske en passagerfremgang for især rute 4, 5 og 6, som får bedre køreplaner i forhold til koordinering med den øvrige bustrafik og togtrafik fra banegården”.
Efter at have analyseret den nye køreplan for bus 5 kan vi konstatere, at dette ikke er tilfældet. 2 lyntogsankomster pr. time (Århus og København) og en regionaltogsankomst pr. time (Kolding/Esbjerg), der med den nye køreplan mister forbindelse til bus 5 kan vist ikke kaldes en forbedring og vil ikke bidrage til at trække flere pendlere til bussen.  

Desuden kan vi konstatere at det eneste høringsforslag vedr. busrute 5 der tilsyneladende har medført ændringer på rute 5 er en borgers udsagn om at der ikke er forbindelse til lyntog mod/fra København, et udsagn der faktisk ikke er korrekt hvad angår forbindelsen ved ankomst, da det er vores erfaring at bussen mod Herslev (afgang fra banegården minuttal 40) med de nuværende afgangstider kan nås sådan cirka 9 ud af 10 gange når man ankommer med lyntoget fra KBH (ankomst minuttal 36), hvis man skynder sig. 

Alt dette ville vi gerne have haft muligheden for at fortælle, inden køreplanen blev vedtaget, så I havde haft et mere oplyst grundlag at beslutte ud fra.  

Med venlig hilsen
Lone Herbst Nørgaard
Bredstrup-Pjedsted Beboerforening